In deze situatie wordt bij een BMW i3 €444 op jaarbasis bespaard en bij een Audi e-tron bijna €1.000!
Hierin zijn eventuele starttarieven bij publieke laadpunten niet meegenomen. Ook is er geen rekening gehouden dat er mogelijk meer bij snelladers wordt geladen wat nog duurder is.
Naast het gemak van altijd thuis kunnen laden is het op den duur dus ook een stuk goedkoper.
Als werkgever is het daarom verstandig om (een deel van) de laadpaal bij de werknemers thuis te vergoeden. In geval van lease kan dat door het normleasebedrag met enkele tientallen euro’s te verhogen. In geval van auto’s in eigen beheer dan kan een afspraak gemaakt worden dat werknemers hier een vast bedrag voor kunnen declareren. Ook helpt de belastingdienst ook nog een handje, door de laadpaal bij werknemers thuis op de balans op te nemen, is het mogelijk om de kosten te verrekenen.
Maak ook meteen goede afspraken over automatische declaratie en bijzondere situaties als verhuizing en uitdiensttreding.
In bovenstaande rekenvoorbeeld, blijkt dus dat deze laadpaal binnen 4 jaar zichzelf ruimschoots heeft terugverdiend. Een gemiddeld laadpaal gaat een jaar of 10 mee. Een slimme werkgever kijkt niet naar zozeer naar de kosten, maar naar de opbrengsten van een laadpaal bij werknemers thuis!
Meer advies nodig? Wij helpen je graag verder!