Werkgevers moeten laadpaal bij werknemers thuis stimuleren
Laadpaal
Werkgevers doen er zeker verstandig aan een privé laadpaal bij hun werknemers met een elektrische auto van de zaak te stimuleren. Een laadpaal bij werknemers thuis is zeker een slimme investering. Indien de werkgever een financiële bijdrage doet is deze investering snel terugverdiend. Dit komt doordat de stroomkosten thuis een stuk lager liggen dan bij openbare laadpunten.
Hieronder een rekenvoorbeeld ter illustratie. Hierin zijn een aantal aannames gedaan, namelijk dat er 30.000km per jaar gereden wordt en dat daarvan 50% wordt thuis geladen. Reken je even mee?
In deze situatie wordt bij een BMW i3 €444 op jaarbasis bespaard en bij een Audi e-tron bijna €1.000!
Hierin zijn eventuele starttarieven bij publieke laadpunten niet meegenomen. Ook is er geen rekening gehouden dat er mogelijk meer bij snelladers wordt geladen wat nog duurder is.
Naast het gemak van altijd thuis kunnen laden is het op den duur dus ook een stuk goedkoper. Als werkgever is het daarom verstandig om (een deel van) de laadpaal bij de werknemers thuis te vergoeden. In geval van lease kan dat door het normleasebedrag met enkele tientallen euro’s te verhogen. In geval van auto’s in eigen beheer dan kan een afspraak gemaakt worden dat werknemers hier een vast bedrag voor kunnen declareren. Ook helpt de belastingdienst ook nog een handje, door de laadpaal bij werknemers thuis op de balans op te nemen, is het mogelijk om de kosten te verrekenen.
Maak ook meteen goede afspraken over automatische declaratie en bijzondere situaties als verhuizing en uitdiensttreding.
In bovenstaande rekenvoorbeeld, blijkt dus dat deze laadpaal binnen 4 jaar zichzelf ruimschoots heeft terugverdiend. Een gemiddeld laadpaal gaat een jaar of 10 mee. Een slimme werkgever kijkt niet naar zozeer naar de kosten, maar naar de opbrengsten van een laadpaal bij werknemers thuis!