Bij de keuze van een laadpaal zijn een aantal zaken van belang. De onderstaande punten zullen je helpen bij de keuze van de juiste beslissing. De volgende aandachtspunten bij keuze van een laadpaal zullen wij met je doornemen.
Welke auto('s) worden er geladen?
Volledig elektrisch
- Voor een redelijk normale laadtijd is minimaal een 11kW laadpaal aan te bevelen.
- De meeste auto’s zijn beschikken over de mogelijkheid om met 3 fasen op te laden. Hier moet je wel even op letten indien er gekozen wordt voor een laadpunt van 11kW of meer. Er zijn ook auto’s die met 1 fase kunnen laden. Indien dat het geval is, heb je niks aan een laadpaal van 11kW of meer. Je auto kan immers niet meer dan 3.7kW aan. Ook daar hebben wij oplossingen voor.
- Een “zware” laadpaal van 22kW is meestal niet geschikt voor een standaard huisaansluiting. Je huis moet dan minimaal een 3x35A hoofdaansluiting hebben. Dit kan je controleren in je meterkast. Een verhoging van bijvoorbeeld 3x25A naar 3x35A zal een jaarlijkse verhoging van je vastrecht betekenen (tussen de € 800,- en € 1000,-). Dit is afhankelijk van je netbeheerder en de gewenste verzwaring.
- Er zijn oplossingen om in combinatie met je andere grote verbruikers (zoals een wasmachine of inductiekookplaat) te laten werken. Dit noemen wij loadbalancing. Dat betekent, dat je auto even iets minder energie krijgt, op het moment dat zware elektrische apparaten in je huis aan staan.
Hybride
Hybride auto’s hebben doorgaans voldoende aan een laadpaal van 3.7kW. Een zwaardere laadpaal heeft geen enkele zin, want de auto kan niet meer dan met 3.7kW laden.
Gebruikers
- Bij 1 vaste gebruiker kan er worden gekozen voor een vast snoer. Dit is het meest gebruiksvriendelijk. Maar betekent wel, dat er altijd een dik snoer opgehangen moet worden als je klaar bent met laden. Sommige klanten vinden dit uit esthetisch oogpunt rommelig staan.
- Bij meerdere gebruikers is een vast snoer lastiger omdat er 2 type stekkers zijn. Auto’s moeten dan dezelfde type aansluiting hebben. Indien er meerdere gebruikers zijn, verdient een socket model vaak de voorkeur.
Bediening
Er zijn enkele mogelijkheden voor de bediening van je laadpaal:
- Sleutelbediening. Dit wordt het minst toegepast, omdat een sleutelgat kan bevriezen en er kan vuil in komen.
- Plug & Charge. Deze methode wordt vaak toegepast bij particulieren, die niet hun energie kunnen verrekenen met bijvoorbeeld hun werkgever. Stekker in de auto en hij begint automatisch te laden. Dit is doorgaans de goedkoopste oplossing.
- Afstandbediening. Dit is een variant op de laadpas. Je kan dan met een app op je telefoon het laadproces starten en stoppen. Dit wordt vaak toegepast in combinatie met onze Streetplug. Klanten openen de deksel, stoppen de stekker in het stopcontact, sluiten het deksel en starten via de afstandbediening het laadproces.
- Laadpas. De oplossing wordt het meest toegepast bij particulieren, die maximale controle willen hebben op hun laadpaal. Energie van je lease auto wordt automatisch verrekent met je werkgever. Dezelfde laadpas kan je ook onderweg gebruiken bij andere laadpalen. Onze zakelijk klanten kiezen voor deze optie bij hun bedrijf, hotel en kantoor.
Locatie
Het laadpunt (of in ieder geval de stekker) moet natuurlijk makkelijk toegankelijk zijn. Je gaat er misschien wel dagelijks gebruik van maken, dus het verstoppen achter struiken of containers is dan niet handig. Een idee is wellicht om bijvoorbeeld de laadpaal in de garage te monteren en het snoer middels een luikje in de muur of deur buiten te monteren. Maar dat je kan ook kiezen voor een andere kleur van de laadpaal, zodat deze minder opvalt aan je buitenmuur.
Alle door ons geleverde laadpunten zijn natuurlijk geschikt voor buitenmontage.
Een ander belangrijke keuze voor de locatie is dat er niet over het snoer gestruikeld kan worden. Kies dan voor een iets duurdere montage van het laadpunt op een losse paal, een ongelukkige val kan je veel meer kan kosten.
Het meest spannende is misschien nog wel, of je je laadkabel over de stoep mag leggen. Vooralsnog mag dit in geen enkele Zeeuwse gemeente. De NOS heeft hierover een rapportage uitgebracht: klik hier voor de link.
Lengte laadkabel
Klanten vergissen zich nog wel eens over de benodigde lengte van een laadkabel. Het is zaak, om hier goed naar te kijken. Een laadpaal wordt doorgaans op iets hoger dan 1,5 meter hoog gehangen. De positie van je stopcontact van je auto is ongeveer 1 meter hoog. Dit betekent dat je dan al 2,5 meter kwijt bent. Er zijn helaas veel laadpalen te koop met een vaste laadkabel van 4 meter. Dat betekent dus, dat je de auto heel dicht op je laadpaal moet parkeren. Doorgaans adviseren wij een kabel van 7 meter bij een vaste laadkabel. Zo heb je iets meer bewegingsvrijheid.
Aansluiting
- De aansluitwaarde en de gelijktijdigheid van de al aanwezige verbruikers (wasmachine, inductie kookplaat) op de groepenkast waar ook de laadpaal moet worden aangesloten, is belangrijk in de keuze van een laadpaal.
- Indien de aansluitwaarde onvoldoende is en er toch een zwaarder laadpunt moet worden aangesloten zal de totale installatie moeten worden aangepast (hoge kosten) of zal het laadpunt moeten worden voorzien van een vermogensregeling, we noemen dit loadbalancing. Dit is alleen mogelijk bij een slimme laadpunten. Veel aanbieders van laadpalen hebben deze mogelijkheid niet. Al onze laadpalen zijn standaard slim en beschikken wel over deze mogelijkheid.
- Op een standaard huisaansluiting is het meestal wel mogelijk om een 3,7 kW of 11 kW laadpunt te installeren, afhankelijk van de aanwezige hoofdzekering in je meterkast.
- Alle laadpunten dienen achter een separate aardlekautomaat of een combinatie van zekeringen en een separate aardlek te worden aangesloten. Dit is een verplichting en natuurlijk ook voor jouw veiligheid en verhoogd tevens de bedrijfszekerheid van je installatie. De laadpunten kunnen (en mogen nooit) niet worden gecombineerd met andere verbruikers op dezelfde eindgroep.
- Kom je er niet goed uit? Wij helpen je graag en vrijblijvend!
Verrekening van je energie
Onze laadpalen kunnen voorzien worden van een mogelijkheid tot verrekenen van de verbruikte energie. Dit is erg handig als je bijvoorbeeld een lease rijder bent en de energie die je thuis hebt verbruikt om je auto op te laden kan verrekenen met je werkgever. Hotels en bedrijven kunnen laadpalen ook zien als een business model en een stuk service naar hun klanten. Werken met verrekening betekent dat je de laadpaal terugverdient. Er dienen wel met een aantal zaken rekening gehouden te worden:
- Verrekening middels een lokale kWh meter in laadpunt of meterkast (kWh meter moet dan wel MID goedgekeurd zijn);
- Verrekening middels een slim laadpunt met ingebouwde kWh meter en abonnement met een provider voor verrekening van de stroom met de lease maatschappij of werkgever/bedrijf. Dit zijn altijd laadpunten, die met een pas worden bediend (RFID).
Aandachtspunten bij keuze van een laadpaal? Wij helpen je!
Deel dit bericht